Tikus dan Manusia sama?

Anda kenal binatang yang bernama tikus?? Hm,kalau tidak kenal bersegeralah untuk bertanya kepada sesiapa yang mengenal secara fizikalnya, bagaimanakah rupa binatang yang bernama tikus atau lebih mudah lagi, tanyalah Mr.Google. Penting untuk kita mengenal setiap ciptaan Allah s.w.t ini. InsyaAllah banyak yang kita dapat belajar.

Adakah sama tikus dengan manusia? Pasti anda semua menjawab ‘mestilah tidak’. Pembiakan tikus adalah begitu cepat. Sebagaimana yang kita sedia maklum, tikus merupakan haiwan yang berdarah panas. Tikus melahirkan anak. Semacam dengan manusia.

Tikus boleh dikatakan sebagai haiwan perosak kerana ada sesetengah tikus yang tugasnya merosakkan tanaman petani. Kecerdikan dan kelicikan menginap di dalam lubang tanah, memudahkan tugasnya untuk mencuri biji-biji padi yang ditanam para pesawah. Kecil-kecil dan comel-comel si tikus kadang-kadang mengundang bahaya.

Mengundang bahaya? Kepada siapa? Jawapannya adalah mengundang bahaya kepada anak-anaknya. Tikus akan bertindak sebagai pemangsa kepada anak-anaknya. Tikus bertindak ganas dengan memakan anak-anaknya sekiranya dia tidak mendapat makanan. Hebat bukan? Tikus yang kebiasaannya memakan padi dan biji-biji gandum bertukar menjadi pembunuh.

Bagaimana pula dengan manusia. Sekiranya si tikus membunuh anak disebabkan tidak mendapat makanan sehari suntuk, bagaimana dengan manusia? Manusia membunuh disebabkan tiada tempat untuk menutup malu. Benar atau tidak?


Hari demi hari, banyak pembuangan dan pembunuhan bayi berlaku. Di mana? Di Malaysia, Negara Islam. Ini reality dan bukan fantasi. Apabila segalanya sudah berlaku, mana-mana pihak masing-masing tidak boleh menyalahkan. Secara tepatnya, segera mengambil langkah untuk membuang gejala terkutuk itu. Sudahlah berzina, sesudah itu melahirkan bayi tanpa nikah, dibunuh pula anak kecil yang tidak berdosa itu. Mereka membunuh anak kecil semata-mata untuk menutup malu. Menutup aib diri dan keluarga terhadap teman-teman serta masyarakat di luar.
Na'uzubillah.

Seharusnya, apakah solusi yang terbaik? Sekiranya anda bertanya saya, jawapan saya adalah ‘hanya kembali kepada agama yang sebenar’. Agama yang ada pada kita hari ini adalah sebagai pengenalan diri sahaja. Apabila orang bertanya, ‘apakah agama kamu?’. Mudah sahaja untuk menjawabnya, ‘agama aku ialah Islam’. Tetapi, hakikatnya Islam sekadar luaran sahaja. Dalaman, hanya berpura-pura. Na’uzubillah.


Tikus dan manusia, fizikalnya berbeza tetapi tingkah lakunya boleh jadi serupa. Ingin jadi tikus?? Hm…jawapannya ada pada diri masing-masing.

Sekadar perkongsian melalui seni yang ada pada kehidupan. Meneliti di setiap sudut kehidupan, insyaAllah kita akan menemui sesuatu pengajaran yang menjadi kebanggaan kita sebagai seorang insan yang bergelar Islam.

Wallahu’alam.

0 pandangan:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails