Keberkatan Masa

Dengan NamaMu ya Allah | Assalamualaikum w.b.t

"Boleh tak kalau ringkaskan majlis ta'lim nie. Kita kena consider amanah kita dengan mak ayah kita. Dengan pelajaran kita. Lagipun, kita sekarang dalam musim exam. Kalau boleh, limitkan masa" ujar seorang sahabat.

"Ada sape-sape yang ada pandangan tak." lisan disambung oleh sahabat tadi yang benar-benar inginkan penjelasan.

Terdetik rasa tidak puas hati saya mendengar lontaran kata-kata daripada sahabat tersebut. Astaghfirullah.

"Majlis ta'lim ini majlis ilmu. Sebagai contohnya, kalau kita berdepan dengan dua perkara iaitu majlis ilmu atau study untuk exam esok. Yang manakah yang kita akan pilih? Barangkali, mungkin ramai yang akan memilih untuk study. Tetapi, tidakkah kita terfikir bahawa keberkatan masa itu datangnya daripada Allah s.w.t?" ujar seorang sahabat yang ikhlas ingin menjelaskan.

"Kita kena ingat, keberkatan masa nie, hanya Allah s.w.t. sahaja yang mampu mengganjari. Kedua-dua perkara samada study atau majlis ta'lim nie adalah sama-sama penting disisi Allah s.w.t. Kedua-dua perkara adalah benda baik. Apa salahnya kalau kita ambil kedua-dua. Belum tentu kita akan mendapat keberkatan masa semasa kita belajar, dalam masa sama kita meninggalkan majlis ta'lim yang sememangnya akan mendapat rahmat disisi Allah s.w.t. Semua itu bergantung kepada Allah s.w.t. Keberkatan dalam majlis ta'lim ni jelas dapat kita lihat. Saling berkongsi ilmu sesama sahabat. Allah s.w.t akan melimpahkan keberkatanNya kepada kita semua bilamana kita saling memperingatkan atau bermuhasabah sama-sama untuk kembali kepada Dia." saya turut mengambil bahagian untuk menjelaskan.

Memang benar, hati kita kadangkala diuji. Diuji bukanlah untuk menghukum tetapi ujian itu adalah untuk mentarbiyyah seorang insan yang telah digelar sebagai hamba. Bilamana hati berada betul-betul di hadapan dua perkara yang berbeza tetapi dirasakan sama-sama penting, cubalah nilai dengan mata hati. Bukan mata hati yang kekosongan. Tetapi hati yang terisi penuh dengan penghayatan terhadap ilmu-ilmu yang telah kita pelajari saban waktu.

Yakin kepada Allah s.w.t. adalah kunci kepada segala kebaikan. Kalau kita tidak yakin bahawa Allah s.w.t yang melapangkan hati kita, memberi keberkatan masa kepada kita dan setiap genap nikmat yang Allah s.w.t kurniakan pada hari ini, pada siapalah lagi yang kita akan yakini?Na'uzubillah.

"Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu, "Berlapang-lapanglah dalam majlis", maka lapangkanlah, niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan, "Berdirilah kamu", maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."
~Al-Mujadilah : 11~

"Sahabat-sahabat, yakinlah kepada Allah dengan sebenar-benar yakin" sahut seorang sahabat yang lain.

"Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan yang lain)."
~Al-Insyirah : 7~

Subhanallah..kalam-kalam Allah s.w.t inilah yang mengembalikan hati-hati kami untuk tetap yakin kepadaNya. Maha Suci Allah yang telah menghadiahkan kita semua kitab suci Al-Quran sebagai penawar kesedihan dan kegembiraan, pemberi semangat, penyelesai masalah,harapan, dan segala-galanya. Semoga Allah s.w.t terus menyuluh hati-hati kita semua dengan taufiq dan hidayahNya.

Ta'lim malam ni cukup terkesan buat saya dan sahabat-sahabat kerana Allah s.w.t telah menguji kami semua agar tetap terus menegur sahabat-sahabat yang lain bagi memastikan kami semua terus berada di bawah rahmatNya.

p/s: Perkongsian ini adalah untuk memuhasabahkan diri sendiri dan untuk saudaraku yang di luar sana.Sayang semua sahabat-sahabat. Kepada sahabat-sahabat satu ta'lim yang membaca post nie, harap maaf sekiranya ada pengolahan ayat. sbb, ana ingat-ingat lupa :)

Sambungan >>

Guide our step ya Allah



Dengan NamaMu Ya Allah | Assalamualaikum w.b.t

Semoga sahabat-sahabat terus berada dalam lindungan rahmat Allah s.w.t. Mudah-mudahan Allah s.w.t sentiasa memberi kekuatan kepada kita semua. Sesungguhnya kita benar-benar mengetahui bahawa Allah s.w.t berkuasa membolak-balikkan hati hamba-hambaNya. Allah s.w.t jualah yang akan memberi petunjuk kepada setiap langkah untuk menuju kepadaNya. All the best in your final exam.

Everytime you feel like you cannot go on
You feel so lost
That your so alone
All you is see is night
And darkness all around
You feel so helpless
You can`t see which way to go
Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side

Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Everytime you can make one more mistake
You feel you can`t repent
And that its way too late
Your`re so confused,wrong decisions you have made
Haunt your mind and your heart is full of shame


Don`t despair and never loose hope
Cause Allah is always by your side
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way
Insya Allah3x
Insya Allah you`ll find your way

Turn to Allah
He`s never far away
Put your trust in Him
Raise your hands and pray
OOO Ya Allah
Guide my steps don`t let me go astray
You`re the only one that showed me the way,
Showed me the way 2x
Insya Allah3x
Insya Allah we`ll find the way

Sambungan >>
Related Posts with Thumbnails