Tak Tahu Tanya (3T)



“Hakimi…pegi amik daun pandan sikit kat belakang rumah”

“Nak buat apa mak?”


“nak buat pengat ubi”

“ok..beres!!!” jawab hakimi dengan penuh yakin.

Berjalanlah Hakimi ke belakang rumah untuk mengambil daun pandan yang disuruh tadi. Dipotongnya daun pandan dengan wajah yang cukup berpuas hati kerana dia yakin itulah daun pandan.

“nah mak!! Ini daun pandannya..banyak ke sikit ni??”

“masyaAllah…budak ni..mak suruh ambil daun pandan! Yang kamu ambil ni bukan daun pandan, tapi daun serai!!! Subhanallah…”


Hmm..inilah situasi anak saudara saya yang barangkali baru ingin mengenal. Tapi, nak kata kecil lagi tak juga. Dah berumur 14 tahun..dah tua bangka dah. Silapnya di mana? Silapnya ada pada keyakinan yang tertipu oleh diri sendiri. Yakin tidak bertempat walhal apa yang diyakini itu salah sama sekali.

Firman Allah s.w.t di dalam surah an-Nahl yang bermaksud

“Dan Kami tidak mengutus sebelum kamu, kecuali orang-orang lelaki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka bertanyalah kepada orang yang mempunyai pengetahuan jika kamu tidak mengetahui.”

Malu bertanya, sesat jalan. Memang ada benarnya. Sekiranya kita tidak tahu cara untuk solat, maka pilihlah untuk bertanya kepada orang yang tahu cara untuk bersolat. Jangan jadikan malu yang ada pada diri sebagai batu penghalang untuk membebaskan diri kita daripada belenggu kejahilan.

Maksud firman Allah s.w.t dalam surah az-Zumar, ayat 9 yang bermaksud:
“ Katakanlah,tiada serupa orang-orang yang berilmu pengetahuan dengan orang-orang yang tiada berilmu pengetahuan.”

Tentulah berbeza orang yang berilmu dengan orang yang tiada ilmu baik untuk dunia mahupun akhirat. Sekiranya kita tidak tahu tujuan utama kita berada di dunia kini, maka bertanyalah kepada yang mengetahuinya. Apakah tujuan sebenarnya aku di dunia ini? Apakah destinasiku yang seterusnya? Kenapa mereka sibuk melakukan ketaatan kepada Allah? Bagaimanakah ingin khusyuk dalam solat? Seharusnya, pakaian sebagaimanakah yang dianjurkan oleh Islam? Segala persoalan ini perlu kepada jawapannya.

Justeru, bertanyalah kepada mereka yang arif tentangnya.

Wallahua’alam.

2 pandangan:

aminah said...

hakimi mcm mak nakan dia la (^_*)

March 27, 2010 at 8:24 PM  

hmm..ya ka min..ana rasa ana baik skit kut dr dia..he..mak nakan dia suka tanya.. :)

March 28, 2010 at 2:51 AM  

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails